Turismen är viktig för hela regionen

Helsingborg är en väletablerad destination sedan länge, både nationellt och internationellt. Det särpräglade läget vid Öresunds smalaste del, närheten till Danmark och kontinenten, den mysiga stadskärnan och det breda utbudet av nöjen, mat och kultur – det är några av sakerna som lockar.

Turismen är viktig för näringslivet i Helsingborg. I den gemensamma destinationsstrategin finns en tydlig vision med tydliga mål. Det skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar turism och en växande besöksnäring även i framtiden.

I nordvästra Skåne arbetar kommunerna för att besökare ska uppleva hela regionen som en sammanhängande destination, utan kommungränser. Helsingborg utgör till stor del motorn i det destinationsarbetet.

Vill du vara med och bygga framtidens destination?

En omtänksam destination med driv året runt

Agenda 2030 och regeringens nationella strategi för besöksnäringen pekar tydligt ut en färdriktning: Destinationer som satsar helhjärtat på sitt hållbarhetsarbete kommer ha stora konkurrensfördelar framöver.

I januari 2023 lanserade Helsingborg, i samarbete med besöksnäringen, en ny destinationsstrategi. Den innehåller en tydlig vision om att Helsingborg ska vara en omtänksam destination med driv året runt.

Läs destinationsstrategin Älska Helsingborg

Var åttonde gästnatt i Skåne tillbringas i Helsingborg

Under 2022 genomfördes över 825 000 kommersiella övernattningar i Helsingborg. Det är var åttonde gästnatt i Skåne.

Antalet gästnätter sjönk under corona-pandemin, men ökade kraftigt från 2021 med hela 24 procent. Det betyder att Helsingborg är förbi nivåerna före pandemin.

De senaste tre åren har Helsingborg fått två nya hotell, vilket gör att vi kan erbjuda totalt 2 000 bäddar.

Soluppgång över hotell- och kongressanläggningen SeaU.
Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Publikhav under en konsert på Hx 2017.

En levande evenemangs- och mötesplats

Att locka evenemang, kongresser och möten till Helsingborg är ett kontinuerligt arbete som görs genom Helsingborg Conventionen & Event Bureau.

Helsingborg Arena är en av regionens främsta scener och dit kommer 300 000 besökare varje år för att ta del av runt 120 idrotts- och nöjesevenemang, möten och kongresser.

Clarion Hotel & Congress SeaU är Helsingborgs största kongressanläggning med plats för upp till 1 200 deltagare.

Fem prioriterade utvecklingsområden

Vi arbetar för att utveckla Helsingborg till en attraktiv besöksdestination året runt. Vi fokuserar på fem anledningar att resa:

  • Cykling
  • Vandring
  • Kallbad – spa på Helsingborgsvis
  • Mat och dryck
  • Kultur

Vi finns här för dig!

Etablera, expandera, innovera, investera eller testa? Oavsett har vi en erfaren person med branschkunskap som kan hjälpa dig med information, kontakter och råd. Hör av dig i dag!

Anette Lindstrup

Affärsutvecklare

Destinationsutveckling och besöksnäring

0732-31 57 99
Linkedin

Evelina Johansson

Sälj- och marknadskoordinator

0738-40 66 21
Linkedin

Relaterade sidor